Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
5 απαντήσεις
Σελίδα 1 από 3
Σελίδα 1 από 3 • 1, 2, 3
Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Το θέμα αυτό είναι αποτέλεσμα μίας επίσκεψης σε μία πολύ ενδιαφέρουσα
έκθεση κάποιου μουσείου, σχετικής με το θέμα.
Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός, ήταν διαποτισμένος απο τη μουσική, ενδεχομένως
περισσότερο απο κάθε άλλον, και η οποία μουσική ήταν αναπόσπαστη απο
την ποίηση και την όρχηση, άλλα βασικά στοιχεία του πολιτισμού.
Η αρχαιοελληνική μουσική είχε τεράστια ποικιλία και με πολλούς διαφορετικούς τρόπους
(μιξολύδιο, λύδιο, φρύγιο, δώριο, αιώλιο, ιώνιο, κ.λ.π).
Σε αντίθεση με τους δύο τρόπους (μείζονος και ελάσσονος κλίμακας) της
σύγχρονης δυτικής μουσικής.
Ήταν πλουσιότερη της σημερινής μουσικής με το "χρωματικό" και "εναρμόνιο"
γένος , καθώς και τις αποχρώσεις τους (χροιές), που συμπλήρωναν το
"διατονικό" γένος, στο οποίο έχει περιοριστεί η σημερινή μουσική.
Οι αρχαίοι τρόποι επανεμφανίστηκαν στη μουσική jazz.
Επίσης μας κληροδότησε την θεωρία των τέλειων μουσικών διαστημάτων, τα
οποία στη σημερινή μουσική βάναυσα συγκεράστηκαν χάριν της πολυφωνικότητας.
Το πλήθος των καλλιτεχνικών απεικονίσεων, καθώς και βιβλιογραφικές αναφορές,
επιτρέπουν σήμερα την ανακατασκευή πλήθους μουσικών οργάνων της
αρχαιότητας, καθώς και την αναβίωση της αρχαιοελληνικής μουσικής.
έκθεση κάποιου μουσείου, σχετικής με το θέμα.
Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός, ήταν διαποτισμένος απο τη μουσική, ενδεχομένως
περισσότερο απο κάθε άλλον, και η οποία μουσική ήταν αναπόσπαστη απο
την ποίηση και την όρχηση, άλλα βασικά στοιχεία του πολιτισμού.
Η αρχαιοελληνική μουσική είχε τεράστια ποικιλία και με πολλούς διαφορετικούς τρόπους
(μιξολύδιο, λύδιο, φρύγιο, δώριο, αιώλιο, ιώνιο, κ.λ.π).
Σε αντίθεση με τους δύο τρόπους (μείζονος και ελάσσονος κλίμακας) της
σύγχρονης δυτικής μουσικής.
Ήταν πλουσιότερη της σημερινής μουσικής με το "χρωματικό" και "εναρμόνιο"
γένος , καθώς και τις αποχρώσεις τους (χροιές), που συμπλήρωναν το
"διατονικό" γένος, στο οποίο έχει περιοριστεί η σημερινή μουσική.
Οι αρχαίοι τρόποι επανεμφανίστηκαν στη μουσική jazz.
Επίσης μας κληροδότησε την θεωρία των τέλειων μουσικών διαστημάτων, τα
οποία στη σημερινή μουσική βάναυσα συγκεράστηκαν χάριν της πολυφωνικότητας.
Το πλήθος των καλλιτεχνικών απεικονίσεων, καθώς και βιβλιογραφικές αναφορές,
επιτρέπουν σήμερα την ανακατασκευή πλήθους μουσικών οργάνων της
αρχαιότητας, καθώς και την αναβίωση της αρχαιοελληνικής μουσικής.
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Η λύρα είναι ένα πανάρχαιο μουσικό όργανο, και ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές
και διαδεδομένο ήδη απο τους μινωϊκούς χρόνους.
Θεωρείται ότι είναι εφεύρεση του Ερμή.
Ήταν ένα μέσο εκπαίδευσης των νέων, και συνδεόταν στενά με τη
λατρεία του Απόλλωνα.
Μαζί με τον αυλό αποτελούσαν τα εθνικά, και πολλές φορές ανταγωνιστικά
όργανα των αρχαίων.
Στην πρώϊμη μορφή της (χέλυς) αποτελούνταν απο το αντηχείο, που ήταν ένα
κοίλο όστρακο χελώνας, που στο ανοιχτό επίπεδο (κομμένο) μέρος του
ήταν τεντωμένη μία παλλόμενη μεμβράνη απο δέρμα βοδιού ή κατσικιού.
Απο το όστρακο εκτείνονταν οι δύο "πήχεις" που συνήθως ήταν απο κέρατα
κατσίκας, η απο δύο όμοιους καμπύλους ξύλινους βραχίονες.
Τους πήχεις συνέδεε εγκάρσια ο "ζυγός", κυλινδρικό ξύλο.
Οι ισομήκεις χορδές της (3-12) κατασκευάζονταν απο καννάβι, λινάρι, στριμμένα
έντερα, ή τένοντες ζώων.
Ο εκτελεστής κρατούσε τη λύρα στο αριστερό μέρος του σώματος του, με
την βοήθεια ιμάντα.
Με τα δάχυλα του αριστερού του χεριού πίεζε ή τραβούσε τις χορδές, ενώ
με το δεξί τις έπληττε με τη βοήθεια του πλήκτρου.
Το πλήκτρο που προσδενόταν με ταινία ήταν μία καμπύλη λαβή με αιχμηρή άκρη,
και ήταν απο φίλντισι, κέρατο, ή κόκαλο.
Στην προηγούμενη φωτογραφία διακρίνουμε το όστρακο απο την
εσωτερική (κομμένη) πλευρά όπου εφαρμόζεται η παλλόμενη μεμβράνη.
Επίσης τους πήχεις απο κέρατα, το ζυγό που συνδέει τους πήχεις, και
τις χορδές.
και διαδεδομένο ήδη απο τους μινωϊκούς χρόνους.
Θεωρείται ότι είναι εφεύρεση του Ερμή.
Ήταν ένα μέσο εκπαίδευσης των νέων, και συνδεόταν στενά με τη
λατρεία του Απόλλωνα.
Μαζί με τον αυλό αποτελούσαν τα εθνικά, και πολλές φορές ανταγωνιστικά
όργανα των αρχαίων.
Στην πρώϊμη μορφή της (χέλυς) αποτελούνταν απο το αντηχείο, που ήταν ένα
κοίλο όστρακο χελώνας, που στο ανοιχτό επίπεδο (κομμένο) μέρος του
ήταν τεντωμένη μία παλλόμενη μεμβράνη απο δέρμα βοδιού ή κατσικιού.
Απο το όστρακο εκτείνονταν οι δύο "πήχεις" που συνήθως ήταν απο κέρατα
κατσίκας, η απο δύο όμοιους καμπύλους ξύλινους βραχίονες.
Τους πήχεις συνέδεε εγκάρσια ο "ζυγός", κυλινδρικό ξύλο.
Οι ισομήκεις χορδές της (3-12) κατασκευάζονταν απο καννάβι, λινάρι, στριμμένα
έντερα, ή τένοντες ζώων.
Ο εκτελεστής κρατούσε τη λύρα στο αριστερό μέρος του σώματος του, με
την βοήθεια ιμάντα.
Με τα δάχυλα του αριστερού του χεριού πίεζε ή τραβούσε τις χορδές, ενώ
με το δεξί τις έπληττε με τη βοήθεια του πλήκτρου.
Το πλήκτρο που προσδενόταν με ταινία ήταν μία καμπύλη λαβή με αιχμηρή άκρη,
και ήταν απο φίλντισι, κέρατο, ή κόκαλο.
Στην προηγούμενη φωτογραφία διακρίνουμε το όστρακο απο την
εσωτερική (κομμένη) πλευρά όπου εφαρμόζεται η παλλόμενη μεμβράνη.
Επίσης τους πήχεις απο κέρατα, το ζυγό που συνδέει τους πήχεις, και
τις χορδές.
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Προς τους μουσικούς και μουσικόφιλους της παρέας:
http://www.fagotto.gr/OTHER_BOOKS/THEORITIKA_3.htmlhttp://www.fagotto.gr/OTHER_BOOKS/THEORITIKA_3.html
Ο παραπάνω εκδοτικός οίκος έχει εκδόσει ένα πολύ καλό βιβλίο, με 16 συνθέσεις (για πιάνο, άρπα και ότι άλλο εμπνευστεί να χρησιμοποιήσει ο κάθε μουσικός) επηρεασμένες από τους ορφικούς ύμνους και στίχους από αρχαία κείμενα.
Επίσης υπήρχαν στο κατάστημα παλιά τα εξής ενδιαφέροντα:
1) Randall McClellan:Οι Θεραπευτικές Δυνάμεις της Μουσικής
2)Μ. Μαυροειδής: Οι Μουσικοί Τρόποι στην Ανατολική Μεσόγειο
3)Bruno Nettl: Η Μουσική στους Πρωτόγονους Πολιτισμούς
4)M. West: Αρχαία Ελληνική Μουσική
Καθώς και αρκετά βιβλία για τη βυζαντινή μουσική.
http://www.fagotto.gr/OTHER_BOOKS/THEORITIKA_3.htmlhttp://www.fagotto.gr/OTHER_BOOKS/THEORITIKA_3.html
Ο παραπάνω εκδοτικός οίκος έχει εκδόσει ένα πολύ καλό βιβλίο, με 16 συνθέσεις (για πιάνο, άρπα και ότι άλλο εμπνευστεί να χρησιμοποιήσει ο κάθε μουσικός) επηρεασμένες από τους ορφικούς ύμνους και στίχους από αρχαία κείμενα.
Επίσης υπήρχαν στο κατάστημα παλιά τα εξής ενδιαφέροντα:
1) Randall McClellan:Οι Θεραπευτικές Δυνάμεις της Μουσικής
2)Μ. Μαυροειδής: Οι Μουσικοί Τρόποι στην Ανατολική Μεσόγειο
3)Bruno Nettl: Η Μουσική στους Πρωτόγονους Πολιτισμούς
4)M. West: Αρχαία Ελληνική Μουσική
Καθώς και αρκετά βιβλία για τη βυζαντινή μουσική.
mylis- Αριθμός μηνυμάτων : 49
Ημερομηνία εγγραφής : 28/11/2009
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Η Βάρβιτος
Η βάρβιτος
Πρόκειται για έγχορδο όργανο συνοδευτικό των συμποσίων
και των διονυσιακών τελετουργικών.
Είχε ηχείο από όστρακο χελώνας, όπως και η λύρα.
Είχε όμως μεγαλύτερους βραχίονες, και με πιο μακριές χορδές
(από 5-7).
Αυτό της έδινε χαμηλότερη έκταση, και ήχο γλυκύτερο και
βαρύτερο από της λύρας.
Ο βαρβιστής κρατούσε το όργανο στο αριστερό μέρος του
σώματος του με το αριστερό του χέρι, ενώ με το δεξί έπληττε
τις χορδές με το πλήκτρο.
Ο Ανακρέων, η Σαπφώ, και ο Αλκαίος, καθιέρωσαν την βάρβιτο
μεταξύ 5ου και 6ου αιώνα.
[img][/img]
Πρόκειται για έγχορδο όργανο συνοδευτικό των συμποσίων
και των διονυσιακών τελετουργικών.
Είχε ηχείο από όστρακο χελώνας, όπως και η λύρα.
Είχε όμως μεγαλύτερους βραχίονες, και με πιο μακριές χορδές
(από 5-7).
Αυτό της έδινε χαμηλότερη έκταση, και ήχο γλυκύτερο και
βαρύτερο από της λύρας.
Ο βαρβιστής κρατούσε το όργανο στο αριστερό μέρος του
σώματος του με το αριστερό του χέρι, ενώ με το δεξί έπληττε
τις χορδές με το πλήκτρο.
Ο Ανακρέων, η Σαπφώ, και ο Αλκαίος, καθιέρωσαν την βάρβιτο
μεταξύ 5ου και 6ου αιώνα.
[img][/img]
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Το διασκέδαζαν καλά οι αρχαίοι.
Και γνώριζαν καλά τον τρόπο φαίνεται.
Και γνώριζαν καλά τον τρόπο φαίνεται.
Nostos- Αριθμός μηνυμάτων : 565
Ημερομηνία εγγραφής : 10/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Η φόρμιγξ.
Ομηρικό όργανο που χρησιμοποιούσαν οι αοιδοί.
Το αποτελούσε ένα μικρό ξύλινο πεταλοειδές ηχείο,
με δύο ευθείς μικρούς βραχίονες που συνδέοταν ελαστικά
με το ηχείο.
Είχε τρείς ως επτά χορδές (συνήθως 4).
Ο εκτελεστής καθιστός το κρατούσε με το αριστερό του χέρι στον
αριστερό του μηρό, και με το δεξί έπληττε τις χορδές με το πλήκτρο.
Ο Όμηρος τη χαρακτήριζε γλυκόφωνη και καθαρόφωνη.
[img]URL=https://2img.net/r/ihimizer/i/dsc03156q.jpg/][/URL][/img]
Ομηρικό όργανο που χρησιμοποιούσαν οι αοιδοί.
Το αποτελούσε ένα μικρό ξύλινο πεταλοειδές ηχείο,
με δύο ευθείς μικρούς βραχίονες που συνδέοταν ελαστικά
με το ηχείο.
Είχε τρείς ως επτά χορδές (συνήθως 4).
Ο εκτελεστής καθιστός το κρατούσε με το αριστερό του χέρι στον
αριστερό του μηρό, και με το δεξί έπληττε τις χορδές με το πλήκτρο.
Ο Όμηρος τη χαρακτήριζε γλυκόφωνη και καθαρόφωνη.
[img]URL=https://2img.net/r/ihimizer/i/dsc03156q.jpg/][/URL][/img]
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Πολύ ωραίο θέμα.
Συνέχισε Γιάννη.
Συνέχισε Γιάννη.
????????- Επισκέπτης
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Θα το προσπαθήσω Selenite.
Έχεις σχέση με τη μουσική.... ή απλά
ιστορικό ενδιαφέρον.
Γιατί εγώ είμαι εντελώς άσχετος απο μουσική.
Απο ενδιαφέρον ιστορικό τα μάζεψα, και
υπάρχει αρκετό υλικό και ενδιαφέρον.
Έχεις σχέση με τη μουσική.... ή απλά
ιστορικό ενδιαφέρον.
Γιατί εγώ είμαι εντελώς άσχετος απο μουσική.
Απο ενδιαφέρον ιστορικό τα μάζεψα, και
υπάρχει αρκετό υλικό και ενδιαφέρον.
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Η ΚΙΘΑΡΑ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ
Μεγαλοπρεπές έγχορδο όργανο με έντονο και βαθύ ήχο,
που απαιτούσε ιδιαίτερη δεξιοτεχνία και συνόδευε το
τραγούδι σε μουσικούς αγώνες και άλλες σπουδαίες
εκδηλώσεις.
Αποτελείτο από ένα μεγάλο τραπεζοειδές ξύλινο ηχείο,
με ενσωματωμένους δύο συμμετρικούς καμπύλους βραχίονες.
που συνδεόταν ελαστικά με τους πήχεις μέσω ενός
πολύπλοκου μηχανισμού.
Ο εκτελεστής κρατούσε την κιθάρα στο αριστερό μέρος του
σώματος του, με το αριστερό χέρι πίεζε ή τραβούσε τις χορδές,
και με το δεξί τις έπληττε με το πλήκτρο.
Φημισμένοι κιθαρωδοί της αρχαιότητας ήταν, ο Τέρπανδρος
(που καθιέρωσε έβδομη χορδή), ο Στησίχορος, ο Αριστόνικος,
ο Αγέλαος, και ο Λύσανδρος.
[img][/img]
Μεγαλοπρεπές έγχορδο όργανο με έντονο και βαθύ ήχο,
που απαιτούσε ιδιαίτερη δεξιοτεχνία και συνόδευε το
τραγούδι σε μουσικούς αγώνες και άλλες σπουδαίες
εκδηλώσεις.
Αποτελείτο από ένα μεγάλο τραπεζοειδές ξύλινο ηχείο,
με ενσωματωμένους δύο συμμετρικούς καμπύλους βραχίονες.
που συνδεόταν ελαστικά με τους πήχεις μέσω ενός
πολύπλοκου μηχανισμού.
Ο εκτελεστής κρατούσε την κιθάρα στο αριστερό μέρος του
σώματος του, με το αριστερό χέρι πίεζε ή τραβούσε τις χορδές,
και με το δεξί τις έπληττε με το πλήκτρο.
Φημισμένοι κιθαρωδοί της αρχαιότητας ήταν, ο Τέρπανδρος
(που καθιέρωσε έβδομη χορδή), ο Στησίχορος, ο Αριστόνικος,
ο Αγέλαος, και ο Λύσανδρος.
[img][/img]
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Tύμπανον ή τύπανον
Κρουστό όργανο που χρησιμοποιούνταν ιδιαίτερα στις ιεροτελεστίες της Κυβέλης και του Διόνυσου. Είναι ένας ξύλινος κύλινδρος με δερμάτινες μεμβράνες τεντωμένες και από τις δύο πλευρές παιζόταν με το χέρι, συνήθως από γυναίκες.
Ησύχ.: "ΤΥΜΠΑΝΑ, ΤΑ ΔΕΡΜΑΤΙΝΑ ΡΑΚΤΗΡΙΑ ΚΟΣΚΙΝΑ, ΤΑ ΕΝ ΒΑΚΧΑΙΣ ΚΡΟΥΟΜΕΝΑ (τύμπανα, τα κραυγαλέα δερμάτινα κόσκινα, που παίζονται στις βακχικές τελετές).
Πϊνδαρος (Διθύραμβος ΙΙ, 9): "ΡΟΜΒΟΙ ΤΥΠΑΝΩΝ" (βροντές από τύμπανα).
Το τύμπανο της φωτογραφίας μου το είχε φτιάξει το περασμένο καλοκαίρι η γνωστή οργανοποιός από την Ικαρία, Κλειώ Ξηρού.
Κρουστό όργανο που χρησιμοποιούνταν ιδιαίτερα στις ιεροτελεστίες της Κυβέλης και του Διόνυσου. Είναι ένας ξύλινος κύλινδρος με δερμάτινες μεμβράνες τεντωμένες και από τις δύο πλευρές παιζόταν με το χέρι, συνήθως από γυναίκες.
Ησύχ.: "ΤΥΜΠΑΝΑ, ΤΑ ΔΕΡΜΑΤΙΝΑ ΡΑΚΤΗΡΙΑ ΚΟΣΚΙΝΑ, ΤΑ ΕΝ ΒΑΚΧΑΙΣ ΚΡΟΥΟΜΕΝΑ (τύμπανα, τα κραυγαλέα δερμάτινα κόσκινα, που παίζονται στις βακχικές τελετές).
Πϊνδαρος (Διθύραμβος ΙΙ, 9): "ΡΟΜΒΟΙ ΤΥΠΑΝΩΝ" (βροντές από τύμπανα).
Το τύμπανο της φωτογραφίας μου το είχε φτιάξει το περασμένο καλοκαίρι η γνωστή οργανοποιός από την Ικαρία, Κλειώ Ξηρού.
Έχει επεξεργασθεί από τον/την Selenite στις Τετ Φεβ 03 2010, 19:19, 1 φορά
????????- Επισκέπτης
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Μπράβο Selenite.
Οι μονόλογοι πάντα κουράζουν.
Τελικά εκτός απο σάζι και πιάνο, και τώρα τύμπανο, και
να δούμε τι άλλη έκπληξη φυλάς.
Οι μονόλογοι πάντα κουράζουν.
Τελικά εκτός απο σάζι και πιάνο, και τώρα τύμπανο, και
να δούμε τι άλλη έκπληξη φυλάς.
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
ΑΡΧΑΪΚΗ ΚΙΘΑΡΑ.
Έγχορδο όργανο με ξύλινο αντηχείο κυκλικής μορφής
και ξύλινους βραχίονες.
Οι βραχίονες συνδεόταν ελαστικά με τις απολήξεις του ηχείου,
επιτρέποντας την ανεπαίσθητη πλευρική μετακίνηση τους,
παράγοντας έτσι ένα κυματιστό ήχο.
Το ηχείο αποκτούσε μία κοίλη πεταλοειδή μορφή, που μερικές
φορές μπορούσε να εκφυλιστεί στη μορφή του γράμματος «υ»,
με 3 ή 4 χορδές.
[img][/img]
Έγχορδο όργανο με ξύλινο αντηχείο κυκλικής μορφής
και ξύλινους βραχίονες.
Οι βραχίονες συνδεόταν ελαστικά με τις απολήξεις του ηχείου,
επιτρέποντας την ανεπαίσθητη πλευρική μετακίνηση τους,
παράγοντας έτσι ένα κυματιστό ήχο.
Το ηχείο αποκτούσε μία κοίλη πεταλοειδή μορφή, που μερικές
φορές μπορούσε να εκφυλιστεί στη μορφή του γράμματος «υ»,
με 3 ή 4 χορδές.
[img][/img]
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Η ΚΙΘΑΡΑ ΤΟΥ ΟΡΦΕΑ
Εντυπωσιακό έγχορδο όργανα που ονομάζεται και «Θρακική
κιθάρα», αφού εμφανίζεται για πρώτη φορά στην αγγειογραφία
στα χέρια των μυθικών Θρακών Ορφέα και Θάμυρι.
Αποτελείται από ένα μικρό πεταλοειδές ξύλινο ηχείο, χωρίς
προεξοχές για τους βραχίονες.
Με επτά συνήθως χορδές, μέσης τονικότητας.
Ο κιθαριστής ισορροπούσε όρθια την κιθάρα στο αριστερό μέρος
του σώματος του, με το αριστερό χέρι πίεζε τις χορδές, ενώ με το
δεξί με το πλήκτρο τις έπληττε.
[img][/img]
Εντυπωσιακό έγχορδο όργανα που ονομάζεται και «Θρακική
κιθάρα», αφού εμφανίζεται για πρώτη φορά στην αγγειογραφία
στα χέρια των μυθικών Θρακών Ορφέα και Θάμυρι.
Αποτελείται από ένα μικρό πεταλοειδές ξύλινο ηχείο, χωρίς
προεξοχές για τους βραχίονες.
Με επτά συνήθως χορδές, μέσης τονικότητας.
Ο κιθαριστής ισορροπούσε όρθια την κιθάρα στο αριστερό μέρος
του σώματος του, με το αριστερό χέρι πίεζε τις χορδές, ενώ με το
δεξί με το πλήκτρο τις έπληττε.
[img][/img]
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Αυτή είναι φόρμιγξ μάλλον.
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Η ΣΑΜΒΥΚΗ
Αισθησιακό έγχορδο όργανο, συνοδευτικό των Διονυσιακών
τελετών και των οργιαστικών λατρειών.
Όμοια στην μορφή με την ομώνυμη της πολιορκητική μηχανή.
Εφεύρημα πιθανόν του ποιητή Ίβυκου (6ος π.χ αιώνας, και
πρώτη εκτελέστρια της Σίβυλα (περιπλανώμενη στις γιορτές).
Αποτελείτο από ένα ηχείο από όστρακο χελώνας, και έναν μακρύ
ξύλινο τοξοειδή βραχίονα, με 6 χορδές.
Ο εκτελεστής (συνήθως γυναίκα) τραβούσε τις χορδές με τα
δύο της χέρια.
Αισθησιακό έγχορδο όργανο, συνοδευτικό των Διονυσιακών
τελετών και των οργιαστικών λατρειών.
Όμοια στην μορφή με την ομώνυμη της πολιορκητική μηχανή.
Εφεύρημα πιθανόν του ποιητή Ίβυκου (6ος π.χ αιώνας, και
πρώτη εκτελέστρια της Σίβυλα (περιπλανώμενη στις γιορτές).
Αποτελείτο από ένα ηχείο από όστρακο χελώνας, και έναν μακρύ
ξύλινο τοξοειδή βραχίονα, με 6 χορδές.
Ο εκτελεστής (συνήθως γυναίκα) τραβούσε τις χορδές με τα
δύο της χέρια.
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Δηλαδή τα περισσότερα μουσικά όργανα σήμερα είναι εξέλιξη
των οργάνων της αρχαιότητας;
των οργάνων της αρχαιότητας;
Nostos- Αριθμός μηνυμάτων : 565
Ημερομηνία εγγραφής : 10/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
ΤΟ ΤΡΙΓΩΝΟ (ΑΡΠΑ)
Πανάρχαιο πολύχορδο όργανο με ανισομήκεις χορδές.
Ο ήχος του ήταν γλυκός και αιθέριος.
Αποτελούνταν από ένα ξύλινο ηχείο, ένα βραχίονα, και μία πλάγια
υποστηρικτική ράβδο, που σχημάτιζαν τρίγωνο.
Ο εκτελεστής, σχεδόν πάντα γυναίκα που αποκαλείτο ψάλτρια, με
το βραχίονα του οργάνου οριζοντιωμένο στο μηρό με τα δύο χέρια
τραβούσε τις χορδές που ποίκιλαν από 9 ως 40.
[img][/img]
Πανάρχαιο πολύχορδο όργανο με ανισομήκεις χορδές.
Ο ήχος του ήταν γλυκός και αιθέριος.
Αποτελούνταν από ένα ξύλινο ηχείο, ένα βραχίονα, και μία πλάγια
υποστηρικτική ράβδο, που σχημάτιζαν τρίγωνο.
Ο εκτελεστής, σχεδόν πάντα γυναίκα που αποκαλείτο ψάλτρια, με
το βραχίονα του οργάνου οριζοντιωμένο στο μηρό με τα δύο χέρια
τραβούσε τις χορδές που ποίκιλαν από 9 ως 40.
[img][/img]
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Γιάννης Ψαρράκης- Αριθμός μηνυμάτων : 656
Ημερομηνία εγγραφής : 03/09/2009
Απ: Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Τύμπανα, τα δερμάτινα ρακτήρια κόσκινα, τα εν Βάκχαις κρουόμενα... (Πίνδαρος)
Η αυγή της ύπαρξης των κρουστών, σύμφωνα με έρευνες ανθρωπολόγων και ιστορικών επιστημόνων, χάνεται στα βάθη των αιώνων. Ο ήχος και ο ρυθμός τους, από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι σήμερα, σαν μια Σειρήνα κεντρίζει και μαγεύει τους ανθρώπους. Άλλωστε η αντίληψη του ρυθμού είναι έμφυτη και όχι επίκτητη. Αυτό εξηγεί το γεγονός ότι ο ρυθμός είναι μια βασική γλώσσα που ο καθένας καταλαβαίνει, σε όποια ήπειρο κι αν βρίσκεται.
Ο ρυθμός δίνει την δυνατότητα σε όλα τα πράγματα που εμπεριέχουν ζωή να ανακαλέσουν τον χτύπο του πρώτου Σύμπαντος (ο κόσμος του εμβρύου), που δεν είναι άλλος από τον χτύπο της μητρικής καρδιάς. Kάποιες φορές με διακριτική λεπτότητα και άλλοτε με δύναμη συντριπτική, ο ρυθμός μέσω των κρουστών οργάνων, συναντά τους χτύπους της καρδιάς των ανθρώπων, με αποτέλεσμα να δημιουργεί ένα κύμα ενέργειας που ενισχύει την επιθυμία όλων για ένταση και ζωή.
Τα κρουστά αποτελούν την μεγαλύτερη οικογένεια οργάνων στο κόσμο της μουσικής. Είναι ρυθμικά μουσικά όργανα, δηλαδή εκφράζονται με τον ρυθμό και ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Τα κυριότερα όργανα αυτής της κατηγορίας είναι το τύμπανο, το κρόταλο, το κύμβαλο, καθώς και διάφορα σείστρα και κουδούνια. Στην αρχαία Ελλάδα, τα κρουστά χρησιμοποιούνταν κυρίως σε τελετές και εκδηλώσεις λατρευτικού χαρακτήρα.
Το τύμπανο, για παράδειγμα, παιζόταν σε τελετές του Διονύσου Βάκχου και της Κυβέλης, κυρίως από γυναίκες. Το κρατούσαν όρθιο στο αριστερό τους χέρι και το έκρουαν με τα άκρα των δάχτυλων του δεξιού χεριού. Σε εκστατική κατάσταση, οι ιέρειες, μετέφεραν στους θρησκευόμενους τη ζεστασιά του ρυθμού που βρίσκεται σε κάθε γωνιά της Γης, και αυτοί συντονίζονταν, μετέφραζαν και εξωτερίκευαν ότι κινητοποιούσε μέσα τους ο ρυθμός αυτός... ενίοτε χορεύοντας ή τραγουδώντας.
http://stipsi-electra.blogspot.com/
Η αυγή της ύπαρξης των κρουστών, σύμφωνα με έρευνες ανθρωπολόγων και ιστορικών επιστημόνων, χάνεται στα βάθη των αιώνων. Ο ήχος και ο ρυθμός τους, από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι σήμερα, σαν μια Σειρήνα κεντρίζει και μαγεύει τους ανθρώπους. Άλλωστε η αντίληψη του ρυθμού είναι έμφυτη και όχι επίκτητη. Αυτό εξηγεί το γεγονός ότι ο ρυθμός είναι μια βασική γλώσσα που ο καθένας καταλαβαίνει, σε όποια ήπειρο κι αν βρίσκεται.
Ο ρυθμός δίνει την δυνατότητα σε όλα τα πράγματα που εμπεριέχουν ζωή να ανακαλέσουν τον χτύπο του πρώτου Σύμπαντος (ο κόσμος του εμβρύου), που δεν είναι άλλος από τον χτύπο της μητρικής καρδιάς. Kάποιες φορές με διακριτική λεπτότητα και άλλοτε με δύναμη συντριπτική, ο ρυθμός μέσω των κρουστών οργάνων, συναντά τους χτύπους της καρδιάς των ανθρώπων, με αποτέλεσμα να δημιουργεί ένα κύμα ενέργειας που ενισχύει την επιθυμία όλων για ένταση και ζωή.
Τα κρουστά αποτελούν την μεγαλύτερη οικογένεια οργάνων στο κόσμο της μουσικής. Είναι ρυθμικά μουσικά όργανα, δηλαδή εκφράζονται με τον ρυθμό και ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Τα κυριότερα όργανα αυτής της κατηγορίας είναι το τύμπανο, το κρόταλο, το κύμβαλο, καθώς και διάφορα σείστρα και κουδούνια. Στην αρχαία Ελλάδα, τα κρουστά χρησιμοποιούνταν κυρίως σε τελετές και εκδηλώσεις λατρευτικού χαρακτήρα.
Το τύμπανο, για παράδειγμα, παιζόταν σε τελετές του Διονύσου Βάκχου και της Κυβέλης, κυρίως από γυναίκες. Το κρατούσαν όρθιο στο αριστερό τους χέρι και το έκρουαν με τα άκρα των δάχτυλων του δεξιού χεριού. Σε εκστατική κατάσταση, οι ιέρειες, μετέφεραν στους θρησκευόμενους τη ζεστασιά του ρυθμού που βρίσκεται σε κάθε γωνιά της Γης, και αυτοί συντονίζονταν, μετέφραζαν και εξωτερίκευαν ότι κινητοποιούσε μέσα τους ο ρυθμός αυτός... ενίοτε χορεύοντας ή τραγουδώντας.
http://stipsi-electra.blogspot.com/
????????- Επισκέπτης
Σελίδα 1 από 3 • 1, 2, 3
Σελίδα 1 από 3
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
|
|
Δευ Νοε 07 2016, 20:09 από Janthina
» Και νέο ενδημικό φυτό ανακαλύπτεται στα Βάτικα.
Δευ Νοε 07 2016, 18:04 από Admin
» Αγριολούλουδα
Κυρ Νοε 06 2016, 17:15 από Admin
» ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2015
Δευ Ιαν 04 2016, 19:24 από Admin
» ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΕΡΙΟΙΚΟΥΣΙ ΠΟΛΛΟΙ
Δευ Ιαν 04 2016, 18:43 από Admin
» 1η Βατικιώτικη αστροβραδιά 2015
Πεμ Ιουλ 09 2015, 17:24 από Admin
» Θαλασσοπορία Καβομαλιά 2015
Πεμ Ιουλ 09 2015, 17:20 από Admin
» Πεζοπορία στο φάρο του Καβομαλιά.
Δευ Μάης 11 2015, 16:35 από Admin
» Πεζοπορία στο ρέμα "ΛΕΜΟΝΙΕΣ" Βελανιδίων.
Δευ Μάης 11 2015, 16:31 από Admin